FYSIEKE WINKEL HEEFT PLAATS IN GEWIJZIGDE DISTRIBUTIELANDSCHAP

Bij aanvang van het Weekend van de Klant had op de Grote Markt een officiële ‘inleiding’ plaats. Na de verwelkoming door de burgemeester Frank Boogaerts, werd het initiatief toegelicht door Karel Van Eetvelt (namens Unizo) en door Dominique Michel (namens Comeos).

In het verleden organiseerde Unizo ‘de Dag van de Klant’ voor de zelfstandige détailhandel en Comeos ‘Sunday Shopday’ voor de grotere winkelketens. Onder impuls van de digitalisering en de e-commerce is het distributielandschap de afgelopen jaren sterk veranderd. Toch is het behoud van de fysieke winkel belangrijk als ontmoetingsplaats om de sociale cohesie te versterken en om het aantrekkelijk uitzicht van steden en gemeenten  te bewaren.

Kim Van Esbroeck (Bancontact) en Eric Spapens (Worldline) stonden stil bij de digitalisering en de nieuwe trends op het vlak van betaalverkeer. Met 1,39 miljard verrichtingen werd in 2016 een recordaantal Bancontact-betalingen genoteerd. Als minister van digitale agenda zal Alexander De Croo verder blijven inzetten op het ondersteunen van handelaars bij het versterken van hun digitale slaagkracht. Zowel bij een digitale als een klassieke context, blijven commerciële feeling en creativiteit belangrijke elementen.

Tekst: DéBé

Foto's: RM

Begindatum: 
zaterdag, 30 september, 2017
Einddatum: 
zaterdag, 30 september, 2017